Vanliga frågor - och alla svar!

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får. Finns din fråga inte med här? Kontakta oss så hjälper vi dig. Klicka på en fråga för att läsa hela svaret.


Kan ni hjälpa mig installera och/eller felsöka elen vid min pool?

Ja, självklart! Vi kan hjälpa dig med att både installera helt ny el vid din pool eller felsöka om elen inte fungerar helt hundra vid din nuvarande pool.


Min sommarstuga behöver ny el / Elen i min sommarstuga behöver ses över. Kan ni göra det?

Absolut, det gör vi gärna! Det bästa är att kontakta oss i god tid så vi kan få klart allt innan sommaren - då är det bara att flytta in och njuta av fungerande el.


Får jag nyttja ROT-avdraget?

Ja, om du är berättigad till ROT så får du ROT-avdrag på varje arbetad timme.


Vi skulle behöva en elmätare till vår uthyrningsdel, är det något ni kan göra?

Jadå, det löser vi. Det går även att fixa så ni kan läsa av förbrukningen på nätet utan att behöva gå in till hyresgästen


Kan jag sätta solceller?

Vi har en samarbetspartner - Elpanelen - som gärna gör ett hembesök och ser hur du kan optimera solenergin på bästa sätt. Sedan kommer vi och installerar de produkter som är anpassade för dig.
TIPS! Solcellerna fungerar även vid strömavbrott, då går anläggningen över till ö-drift och du kan fortsätta laga mat och behöver inte oroa dig för att maten i kylen blir dålig.


Nybyggnad - tillbyggnad - uthus

Oavsett om det är snickare eller du själv som byggt så kan vi hjälpa till att dra elen. Det är bra att kontakta oss innan bygget drar igång så vi kan vara med i planeringen från början.


Vi har precis köpt en elbil

Vad roligt! Vi hjälper gärna till att installera er laddstolpe. Eller, om ni har en laddstolpe där något inte står helt rätt till så kan vi felsöka den och se hur vi kan lösa problemet.


Jag behöver reservkraft/elverk!

Vi kommer med nöje och kikar på en lösning som passar dig. Vår samarbetspartner Elpanelen arbetar med solceller anpassade helt efter dina behov. Dessa solceller fungerar även vid strömavbrott då anläggningen går över till ö-drift vilket betyder att du inte behöver oroa dig för att maten i kylen ska bli dålig.


Vi vill byta till dimring och belysningsstyrning, kan ni hjälpa oss med det?

Absolut, kontakta oss så kan vi boka en tid!


Jag vill förändra mitt elabonnemang (mätarsäkringar) hos min elleverantör, hjälper ni mig med det?

Det gör vi absolut. Vi ändrar dina huvudsäkringar och anmäler detta till din elleverantör.


Vad kostar det?

Jaa, hur långt är ett snöre? Kontakta oss för information om snörlängd och offert!

Fast pris: Om du som kund väljer ett fast pris bör du vara medveten om att vi tar höjd för saker som vi normalt inte kan förutse. Du behöver även veta precis hur du vill ha det gällande materialval, färger och placeringar för att vi ska kunna ge dig ett fast pris. Vi kommer såklart informera om vad som ingår men vi kommer inte specificera varje post för sig. Du får en totalsumma där arbetskostnad, material och bil ingår samt en post för ev. ROT-avdrag. I det fasta priset kommer du normalt inte få några överraskande kostnader men det finns vissa undantag. Om vi av händelse upptäcker att din befintliga elinstallation är bristfällig eller rent av farlig åtgärdar vi på enklaste sätt och underrättar dig. Därifrån tar vi det vidare och diskuterar en eventuell ny prisbild med dig.

Denna variant blir oftast lite dyrare för dig som kund men du får en prislapp som du kan rätta dig efter.

Löpande pris: Vi jobbar mot vårt aktuella timpris. Du debiteras för all tid som vår montör jobbar med det som ni kommer överens om. Att t.ex. hämta material hos våra grossister och leverantörer samt slänga eventuellt skräp är också en del av jobbet vi gör för dig och alltså något vi tar betalt för. Om vi använder bil, vilket vi nästan alltid gör, får du även betala en avgift för denna. I vissa fall kan vi ge dig en ungefärlig kostnad på installationer vi utför ofta men det finns alltså inga garantier när du väljer Löpande pris.

Denna variant blir mest rättvis och oftast billigast för dig. Framförallt om du inte riktigt vet hur du vill ha det.


Nyfiken på oss och hur våra dagar ser ut? Följ oss på våra sociala medier!

Vibble Krokgatan 2, 622 59 Visby
0498 21 03 96 | info@gotlandselbyra.se